„(…) to największe odkrycie ostatnich lat!”
Adam Rozlach, Polskie Radio
{oh!} Orkiestra została założona w 2012 r. w Katowicach przez grupę instrumentalistów – entuzjastów i miłośników muzyki dawnej, skupionych wokół koncertmistrzyni Martyny Pastuszki.
W ciągu ośmiu lat działalności dynamicznie i konsekwentnie rozwijający się zespół, przy wsparciu wielu partnerów wypracował sobie pozycję jednej z najważniejszych orkiestr muzyki dawnej w Polsce.
Poświęcając się wykonawstwu historycznemu, członkowie {oh!} Orkiestry nie zapominają o możliwie bliskim docieraniu z muzyką do słuchaczy. Praca nad każdym elementem dzieła, podkreślająca znaczenie muzyki w wymiarze retorycznym, owocuje koncertami, których celem jest nie tylko znakomita komunikacja między wykonawcami, ale przede wszystkim pomiędzy muzykami a słuchaczami.
Już od pierwszego koncertu ten rodzaj korespondencji został dostrzeżony i doceniony przez słuchaczy, krytyków, zapraszanych solistów oraz wspierające orkiestrę instytucje, co w efekcie zaowocowało regularną współpracą z: NOSPR,
Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Instytutem Adama Mickiewicza oraz zaproszeniami płynącymi z najważniejszych festiwali i sal koncertowych Europy, m.in. Theater an der Wien, Opera de Dijon, Sali im. Czajkowskiego w Moskwie, Kölner Philharmonie, Bayreuth Baroque, HandelFestspiele Halle, Bachfest Leipzig.
Od 2015 r. {oh!} jest rezydentem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej „All’improvviso” w Gliwicach, z który konsekwentnie rozwija działalność operową. Dotychczas odbyły się premiery oper: D. Sarri „Didone abbandonata” (2014), J. A. Hasse „Arminio” J. A. Hassego (2016), „Gismondo re di Polonia” L. Vinciego (2018) oraz „Il Pastor Fido” G. F. Händla (2019, współprodukcja z Händel Festspiele Halle). Opera „Gismondo re di Polonia”, w tytułowej roli ze znakomitym kontratenorem Maxem Emanuelem Cencicem przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza zabrzmiała także w Theater an der Wien w Wiedniu oraz Sali im. P. Czajkowskiego.
Zespół od 2018 regularnie współpracuje także z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina skupiając się na historycznym wykonawstwie polskiej muzyki romantycznej, występując podczas Festiwalu „Chopin i Jego Europa” oraz koncertów i nagrań organizowanych przez NIFC.
{oh!} Orkiestra Historyczna wydała do tej pory 6 płyt, a wśród nich m.in. album „Concerto grosso – an émigré to the British Isles”, wydany dla belgijskiej firmy MUSO, zawierający nienagrywane wcześniej concerti grossi Francesco Scarlattiego oraz najnowsze wydawnictwo – kompletne nagranie opery Leonardo Vinciego „Gismondo re di Polonia”, wydane w 2020 r. przez austriacką firmę PARNASSUS.
Martyna Pastuszka
Adam Pastuszka
Anna Firlus
Dominika Małecka
Dymitr Olszewski
Hugo Miguel de Rodas
Izabela Kozak
Jan Cizmar
Justyna Młynarczyk
Krzysztof Firlus
Krzysztof Karpeta
Marcin Świątkiewicz
Marzena Biwo
Michał Bąk
Pavel Serbin
Sulamita Ślubowska
Szymon Stochniol
Tomasz Pokrzywiński
Violetta Szopa-Tomczyk
W latach 2019 oraz 2020 otrzymała nominację do dwóch prestiżowych nagród: „Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii Osobowość roku i Wydarzenie roku oraz „Paszporty Polityki” w kategorii Muzyka poważna.
Od niemal dwudziestu lat współpracuje z zespołami jako zaproszony koncertmistrz, solistka bądź kameralistka. Regularne zaproszenia do orkiestr i zespołów w Paryżu, Gent, Monachium, Berlinie czy Kolonii wypełniają kalendarz artystki, pozwalając prowadzić od skrzypiec programy kameralne, wokalno-instrumentalne, operowe oraz symfoniczne – także te eksponujące repertuar romantyczny. Z pasją poświęca czas swoim muzycznym fascynacjom: repertuarowi francuskiemu XVII i XVIII wieku oraz ekstrawaganckiej literaturze skrzypcowej włoskiego baroku.
Artystka – w odpowiedzi na potrzebę przedstawiania muzyki od strony jej emocjonalności, sensualności i porywającej rytmiczności – w 2012 założyła {oh!} Orkiestrę Historyczną, postrzeganą obecnie jako zespół wiodący na polskiej scenie muzyki dawnej i otrzymujący ponawiające się zaproszenia międzynarodowych festiwali oraz europejskich prestiżowych sal koncertowych.
Ostatnio wydane płyty zespołu spotkały się ze niezwykle entuzjastycznym przyjęciem przez międzynarodową krytykę, a sama orkiestra i jej charyzmatyczna koncertmistrzyni stała się w ich opinii „ odkryciem”.