(...) o grze Orkiestry Historycznej, która poprowadzona przez koncertmistrzynię Martynę Pastuszkę otworzyła sezon koncertowy na zamku w Brühl, powiedzieć można wszystko inne, ale nie że jest monotonna - siedmiu instrumentalistów muzykowało świeżo i z rozmachem. (...)
Guido Krawinkel, Bonner General-Anzeiger

?(...) naprawdę ciekawie było na końcu koncertu, w którym zabrzmiał Quartett G-dur Telemanna, (?); stylistyczny kontrast do poprzedniej suity był uderzający a zarazem rzucił światło na różnorodność stylistyczną Telemanna, a także niezwykle barwnie i wyrafinowanie grającą Orkiestrę Historyczną."
Guido Krawinkel, Bonner General-Anzeiger

(...)Mam nadzieję, że niebawem kolejne miasta w Polsce będą mogły usłyszeć {oh!} i wzdychać z zachwytu nad jej grą. Zatem: Orkiestro Historyczna! Prosimy o więcej!
Agnieszka Nowok, Ruch Muzyczny

Oh, ale mamy orkiestrę! (...) pokazali prawdziwą klasę. W końcu jej artyści to rozchwytywani w Polsce i Europie muzycy. (...) Vivaldi, Veracini, Bach brzmieli w ich wykonaniu wspaniale. (...)
Łukasz Kałębasiak, Gazeta Wyborcza, Katowice

Miło jest asystować przy narodzinach zespołu, który od samego początku jest zespołem. A to jest sztuka. (...)
Dorota Szwarcman

(...) Zarówno w części instrumentalnej koncertu, jak i w odmiennej roli akompaniującej soliście-śpiewakowi, Orkiestra pokazała swą klasę (...)
Bożena Gieburowska


WIADOMOŚCI STARSZE: ROK 2014

20. 11. 2014

{oh!} w nowej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia
Sezon artystyczny {oh!} Orkiestry Historycznej trwa ? 20 listopada, w ramach cyklu "Recitale mistrzowskie", zespół zagrał wyjątkowy koncert w kameralnej sali nowej siedziby NOSPR. Na szczególną uwagę zasługiwał repertuar ? większość utworów zabrzmiała po raz pierwszy od prawie 300 lat!

Recitale mistrzowskie były znakomitą okazją by spotkać się z artystami w wymagającym repertuarze kameralnym. Czwarty z Recitali wypełniły dzieła kompozytorów niemieckich. Ich twórczość stanowi pomost łączący muzykę dojrzałego baroku i klasycyzmu oraz wypełnia wciąż nie do końca poznaną muzyczną przestrzeń pomiędzy nimi. Program koncertu zatytułowany był "Muzyka w Dreźnie za panowania Augusta II Mocnego" i składały się na niego pochodzące z Biblioteki Uniwersyteckiej w Dreźnie utwory zupełnie zapomnianych kompozytorów, takich jak Johann Schroyfogel czy Christoph Schaffrath. Repertuar koncertu był programową kontynuacją wydanej niedawno przez DUX płyty pod tym samym tytułem, zawierającą kameralne utwory m.in. Schreyfogla w wykonaniu trójki muzyków Orkiestry Historycznej - Martyny Pastuszki, Marcina Świątkiewicza i Krzysztofa Firlusa. Podczas koncertu będzie można usłyszeć także muzykę Grauna i Telemanna. W roli solistów wystąpiła koncertmistrz {oh!} ? skrzypaczka Martyna Pastuszka oraz współzałożyciel zespołu ? klawesynista Marcin Świątkiewicz.

Program:
Johann Gottlieb Graun ( 1702-1771) Ouverture D-dur
Johann Friedrich Schreyfogel (..??- 1750?) Koncert na skrzypce i orkiestrę d-moll
Christoph Schaffrath ( 1709-1763) Koncert klawesynowy E-dur
Johann Friedrich Schreyfogel (..??- 1750?) Sonata III F-dur na skrzypce i basso continuo
Georg Philip Telemann ( 1681-1767) ? Concerto alla Polonese TWV 43:G7
Johann Friedrich Schreyfogel (..??- 1750?) Koncert na skrzypce i orkiestrę c-moll

Soliści:
Martyna Pastuszka ? skrzypce
Marcin Świątkiweicz ? klawesyn

{oh!} Orkiestra Historyczna:
Martyna Pastuszka, Adam Pastuszka, Małgorzata Malke, Alicja Sierpińska ? I skrzypce
Violetta Szopa-Tomczyk, Marzena Biwo, Dominika Małecka ? II skrzypce
Anna Nowak-Pokrzywińska, Dymitr Olszewski ? altówka
Bartosz Kokosza ? wiolonczela
Marcin Świątkiewicz ? klawesyn
Krzysztof Firlus ? kontrabas
Jan Cizmar ? lutnia
więcej

31. 10. 2014

{oh!} w ramach uroczystości wręczenia nagród Śląskie Szmaragdy 2014
Śląskie Szmaragdy są przyznawane ludziom wznoszącym się ponad podziały religijne, narodowościowe i kulturowe. Nagroda przyznawana jest wybitnym przedstawicielom Śląska za szczególne osiągnięcia w dziedzinie ekumenizmu, tolerancji, pojednania między narodami i integracji europejskiej. Od 2004 r. Śląskim Szmaragdem zostali uhonorowani m.in. przewodniczący Parlamentu Europejskiego prof. Jerzy Buzek, arcybiskupi Damian Zimoń i Alfons Nossol, pisarz Jerzy Pilch, publicysta Krzysztof Karwat, profesorowie: Ewa Chojecka, Grażyna Szewczyk, Julian Gembalski, Jan Harasimowicz, Jan Malicki i Dorota Simonides, kompozytor Ryszard Gabryś, sportowiec Adam Małysz i polityk Marcin Tyrna.


W tym roku uroczystość wręczenia nagród uświetnił koncert {oh!} Orkiestry Historycznej, który odbył się 31. października 2014 roku o godz. 17:00 w Kościele Ewangelickim w Katowicach (ul. Warszawska 18).
więcej

25. 10. 2014

Bach 200 UW, czyli {oh!} w Warszawie!
W ramach cyklu ?200 kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego? w Pałacu Kazimierzowskim przy Krakowskim Przdmieściu odbył się koncert, podczas którego zabrzmiały trzy kantaty: ?Ach Gott, wie manches Herzeleid? BWV 58, ?Der Friede sei mit dir? BWV 158, ?Ich habe genug? BWV BWB 82.


Partie solowe wykonali:
Joanna Radziszewska - sopran
Dawid Biwo - bas
{oh!} Orkiestra Historyczna zagrała w składzie:
Martyna Pastuszka, Marzena Biwo - skrzypce
Dymitr Olszewski - altówka
Julia Karpeta - viola da gamba
Anna Firlus - pozytyw
Petra Ambrosi, Ales Ambrosi - oboje
więcej

10. 10. 2014

{oh!} w Turcji!
Katowicka {oh!} Orkiestra Historyczna ma za sobą kolejne międzynarodowe przedsięwzięcie artystyczne. W ostatni piątek i sobotę zespół wystąpił w Ankarze i Stambule! Orkiestra zagrała w ramach projektu ?SAZ Ü SÖZ / MUZYKA I SŁOWA ­ Polak w seraju?, który był związany z obchodami 600­lecia polsko­tureckich stosunków dyplomatycznych. Wydarzenie to efekt współpracy z Capellą Cracoviensis, która zaprosiła katowicki zespoł do udziału w tym przedsięwzięciu. {oh!} Orkiestra Historyczną wystąpiła wraz ze śpiewakami Capelli Cracoviensis, międzynarodowym zespołem dawnych instrumentów dętych ?Oltremontano? oraz tureckim ?Pera Ensemble?, grającym na instrumentach tradycyjnych. Zespoły zaprezentowały muzykę polską i turecką XVII wieku.



Projekt ?SAZ Ü SÖZ / MUZYKA I SŁOWA ­ Polak w seraju? dedykowany był wyjątkowej postaci i dziełu Ali Ufkiego, człowieka, który w I połowie XVII wieku był muzykiem, kompozytorem, malarzem, a jako wielojęzyczny tłumacz zrobił błyskotliwą karierę w dyplomacji Wysokiej Porty. Celem projektu było pokazanie drogi, jaką przeszedł Wojciech Bobowski, z kultury polskiej, którą znał wyśmienicie do kultury tureckiej. Stąd trzy części repertuaru: polska muzyka początku XVII wieku, ottomańską muzykę, a między nimi Psalmy Ali Ufkiego, które są projektem synkretycznym ­ mieszaniną tradycji Wschodu i Zachodu. Oryginalność projektu polegała na porównawczym zestawieniu tych dwóch światów i na ukazaniu drogi, jaką trzeba przebyć, by osiągnąć ich syntezę, drogi zapoczątkowanej przez XVII­wiecznego muzyka i tłumacza; tłumacza nie tylko języków, ale kultur.



Polonya da ?talyan tarz? / Italian influences in Poland
Marcin MIELCZEWSKI Canzona terza
Mikołaj ZIELEŃSKI
Offertoria totius anni: 16. In festo Annuntiationis B.M.V.: Ave Maria
Communiones totius anni: 18. In festo Annuntiationis B.M.V.: Ecce virgo concipiet



Polonya da ?talyan bestekarlar / Italian composers in Poland
Tarquinio MERULA Ciaccona



?Polonya da Tatarlar, harb, Bobowski Türklere esir düşüyor / Tartars in Poland, war, Bobowski is captured by Turks
Andrea GABRIELI Battaglia a 8 (seconda parte) ? attacca ?



Ali Ufki nin dünyas? / Ali Ufki's world
Ali UFKI
Neva Ceng-i Harbi (from "Haza mecmua saz-u söz den")
Pisrevi Efrenci
Michael PRAETORIUS (1571 ? 1621) Pavane d'Espagne
Biagio MARINI (1594 ? 1663) Sinfonia terzo tuono ? attacca ?
Ali UFKI Aşk?n ile akl?m
Adam JARZĘBSKI
Canzona quinta
Tamburetta
Dervîş Frenk MUSTAFÂ Murabba (from "Haza mecmua saz-u söz den")
Ali UFKI Rast Semai (from "Haza mecmua saz-u söz den")



***



Mikołaj ZIELEŃSKI Magnificat a 3 cori
Nefiri BEHRAM Bayati Pesrev
Ali UFKI ? Claude GOUDIMEL Psalm 2 (Mezmur 2) ? attacca ?
Mikołaj GOMÓŁKA (ca 1535 ? after 1591 or 1609) Psalm 2 ? attacca ?
Ali UFKI ? Claude GOUDIMEL Psalm 5 (Mezmur 5) ? attacca ?
Mikołaj GOMÓŁKA Psalm 5 ? attacca ?
Ali UFKI ? Claude GOUDIMEL Psalm 10 (Mezmur 10) ? attacca ?
Mikołaj GOMÓŁKA Psalm 10
Ali UFKI
Türki Muhabbet
Uyan ey gözlerim (Sözler Sultan Murad Han) from "Haza mecmua saz-u söz den", lyrics by Sultan Murad Ilahiler



CAPELLA CRACOVIENSIS
Jolanta Kowalska sopran | soprano
Łukasz Dulewicz alt | alto
Szczepan Kosior tenor
Jacek Ozimkowski bas | bass



{oh!} ORKIESTRA HISTORYCZNA
Martyna Pastuszka Adam Pastuszka skrzypce | violin
Justyna Krusz viola da gamba
Bartosz Kokosza wiolonczela | cello



OLTREMONTANO
Josue Melendez cynk | cornetto
Robert Schlegl puzon | trombone
Adam Bregman puzon | trombone
Wim Becu puzon | trombone



PERA ENSEMBLE (Turcja / Turkey)
Yahya Geylan śpiew | singer
Harun Gürbüz śpiew | singer
Murat Irk?lata śpiew | singer
Ertan Bilgi śpiew | singer
Ihsan Özer kanun
Hasan Esen kemence
Volkan Yilmaz ney
Cenk Güray ba?lama
Şehvar Beşiro?lu çeng
Christoph Sommer teorba, gitara barokowa | theorbo, baroque guitar
Ozan Pars instrumenty perkusyjne | percussion
Salih S?rmaçekiç, instrumenty perkusyjne | percussion



Mehmet C. Yeşilçay lutnia ud, şahrud, gitara barokowa, kierownictwo artystyczne | oud, şahrud, baroque guitar, artistic direction
Marcin Świątkiewicz klawesyn, dyrygent | harpsichord, conductor



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej
Wydarzenie realizowane w ramach programu kulturalnego obchodów 600-lecia polsko-tureckich stosunków dyplomatycznych w 2014 roku
więcej

11. 09. 2014

{oh!} Kocham Katowice! - Olga Pasiecznik i {oh!} Orkiestra Historyczna!
Inauguracja Festiwalu Kocham Katowice w 149. urodziny stolicy Śląska.{oh!} Orkiestra Historyczna wykonała wyjątkowy koncert z wyjątkowym gościem! Znakomita sopranistka Olga Pasiecznik wraz z {oh!} wykonała arie z opery "Agrippina" G. Ph. Händla oraz Kantatę "Jauchzet Gott in allen Landen" J.S. Bacha. W programie nie zabrakło również utworów instrumentalnych, w których jako soliści zaprezentowali się członkowie {oh!} Orkiestry - Martyna Pastuszka, Małgorzata Malke i Krzysztof Firlus. Muzyka zabrzmiała w odnowionej sali teatralnej Pałacu Młodzieży, której po generalnym remoncie przywrócono dawną świetność.

Program koncertu:
G. Ph. Telemann (1681-1767) - Suita na violę da gamba i orkiestrę TWV 55: D6
G. Ph. Händel (1685-1759) - arie Poppei z opery "Agrippina"
J. S. Bach (1685-1750) - Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043
J.S. Bach (1685-1750) - Kantata ?Jauchzet Gott in allen Landen? BWV 51

Soliści:
Olga Pasiecznik ? sopran
Martyna Pastuszka, Małgorzata Malke ? skrzypce
Russel Gilmour ? trąbka
Krzysztof Firlus ? viola da gamba

{oh!} Orkiestra Historyczna:
Martyna Pastuszka, Marieke Bouche, Klaudia Matlak ? I skrzypce
Małgorzata Malke, Agnieszka Krawczyk, Seojin Kim ? II skrzypc
Dymitr Olszewski ? altówka
Bartosz Kokosza ? wiolonczela
Michał Bąk ? kontrabas
Marcin Świątkiewicz ? klawesyn
Marek Pilch ? pozytyw
Jan Cizmar ? lutnia
Krzysztof Firlus ? viola da gamba
więcej

30. 07. 2014

{oh!} Orkiestra Historyczna na Letnim Festiwalu Muzyki Dawnej w Pradze!
30 lipca {oh!} Orkiestra Historyczna wystąpiła na 15. edycji Letniego Festiwalu Muzyki Dawnej w Pradze - największej tego typu imprezie w Czechach. Podczas tego prestiżowego festiwalu wystąpiły również zespoły z Francji, Niemiec, Portugalii, Hiszpanii, Norwegii i Holandii, a {oh!} Orkiestra Historyczna była jedynym zespołem reprezentującym Polskę, promując jednocześnie miasto Katowice. Program koncertu związany był z obchodzonymi podczas festiwalu dwoma rocznicami: 370. rocznicą urodzin i 310. rocznicą śmierci austriackiego kompozytora czeskiego pochodzenia H. I. F. Bibera. Zespół wykonał jego dwanaście sonat z cyklu ?Sonatae tam aris quam aulis servientes? na skrzypce, trąbki, viole da gamba i basso continuo.
Letni Festiwal Muzyki Dawnej w Pradze powstał w 2000 roku. Jego gospodarzem jest najlepszy w Czechach zespół muzyki dawnej - Collegium Marianum, prowadzony przez znakomitą flecistkę Janę Semerádovą. Koncerty w ramach festiwalu odbywają się w zabytkowych przestrzeniach miasta - zamkach, kościołach ogrodach. W jednym z takich miejsc zagra również {oh!} - sonaty Bibera w wykonaniu katowickiej orkiestry wypełnią przestrzeń kościoła pw. św. Szymona i Judy znajdującego się w samym sercu Pragi.
Program:
H.I.F. Biber (1644-1704)
?Sonatae tam aris quam aulis servientes?
C 114, Sonata I in C
C 115, Sonata II in D
C 116, Sonata III in G minor
C 117, Sonata IV in C
C 118, Sonata V in E minor
C 119, Sonata VI in F
C 120, Sonata VII in C
C 121, Sonata VIII in G
C 122, Sonata IX in B?
C 123, Sonata X in G minor
C 124, Sonata XI in A
C 125, Sonata XII in C
{oh!} Orkiestra Historyczna:
Martyna Pastuszka (koncertmistrz) - skrzypce
Adam Pastuszka ? skrzypce
Marian Magiera, Paweł Gajewski ? trąbki
|Dymitr Olszewski ? altówka
Justyna Krusz, Krzysztof Firlus ? viola da gamba
Bartosz Kokosza ? wiolonczela
Anna Firlus ? organy, klawesyn
http://www.letnislavnosti.cz/
więcej

27. 07. 2014

{oh!} i brazylijska gwiazda na XV Gliwickim Festiwalu Bachowskim
W ramach 15. edycji znanego Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego {oh!} Orkiestra Historyczna wykonała dzieła G.Ph.Telemanna, G.F. Händla i J. S. Bacha. Partie wokalne zaśpiewła światowej sławy brazylijska wokalistka - Marília Vargas, która jest jedną z najbardziej aktywnych sopranistek swojego pokolenia. Artystka regularnie współpracuje z najlepszymi orkiestrami zarówno w Europie jak i Ameryce Południowej, takimi jak Orchestra of the Age of Enlightenment, La Capella Reial de Catalunya (dyr. Jordi Savall), Le Parlement de Musique (dyr. Martin Gester), a także Orquestra Sinfônica do Brazil czy Orquestra Sinfônica do Estado de S?o Paulo. Marilia Vargas przyjęła zaproszenie katowickiej {oh!} Orkiestry Historycznej i w ostatnią niedzielę lipca zaśpiewała w Gliwicach na jedynym koncercie w Polsce. Solistą podczas koncertu był także znakomity śląski gambista, członek i współzałożyciel Orkiestry Historycznej, Krzysztof Firlus.
więcej

22. 06. 2014

Premiera płyty koncertmistrzyni {oh!}Martyny Pastuszki, Marcina Świątkiewicza i Krzysztofa Firlusa
Płyta zawiera utwory związane z dworem Augusta II Mocnego w Dreźnie. Płyta została wydana przez firmę wydawniczą DUX we współpracy z Instytucją Kultury-Katowice-Miasto Ogrodów oraz Miastem Ruda Śląska.
więcej

06. 05. 2014

XXIV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej ?Gaude Mater?
Światowe prawykonania utworów odnalezionych w zbiorach Biblioteki Jasnogórskiej

W ramach 24. edycji znanego na całym świecie Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej ?Gaude Mater? katowicki zespół dokonał współczesnych prawykonań utworów ze zbiorów Biblioteki Jasnogórskiej - prawie 300 lat od ich powstania. Na koncercie w Bazylice Jasnogórskiej zabrzmiała muzyka wokalno-instrumentalna tworzącego w XVIII wieku o. Amando Ivanschiza (1727-1756). W wykonaniu {oh!} Orkiestry Historycznej i znakomitych śpiewaków publiczność usłyszała Oratorium Primum, Missa Solemnissima oraz instrumentalną Sinfonię G-dur. Partie wokalne wykonali soliści: Marzena Michałowska (sopran), Piotr Olech (alt), Łukasz Nowak (tenor), Andrzej Zawisza (bas) oraz Anna Leśniewska (sopran), Helena Poczykowska (alt), Karol Bulanda (tenor) i Dawid Biwo (bas).
więcej

04. 05. 2014

{oh!} nagrywa płytę!
{oh!} Orkiestra Historyczna w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej ?Gaude Mater nagrała płytę z wykonywanymi w ramach Festiwalu utworami o. Amando Ivanschiza. Ten niezwykły kompozytor zaliczany jest do grona najzdolniejszych i najbardziej kreatywnych kompozytorów ? zakonników swoich czasów. Twórczość Ivanschitza jest wielkim odkryciem polskich muzykologów, a {oh!} Orkiestra Historyczna przyczyniła się do kultywowania tradycji i najwybitniejszych osiągnięć wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonych w archiwach OO. Paulinów na Jasnej Górze.
więcej

12. 04. 2014

{oh!} Orkiestra Historyczna na Festiwalu Musica Poetica 2014
Od 9 do 12 kwietnia trwała tegoroczna edycja Festiwalu Musica Poetica, organizowanego w Tarnowie przez Centrum Sztuki Mościce, Urząd Miasta Tarnowa, Capellę Cracoviensis oraz Stowarzyszenie Pro Musica Mundi. Na program złożyły się cztery koncerty w tarnowskiej katedrze. Stałym punktem Festiwalu jest przede wszystkim wykonanie jednej z Pasji Jana Sebastiana Bacha. W tym roku zaprezentowana została wcześniejsza z Pasji, wg Ewangelii św. Jana (Johannes-Passion). {oh!} Orkiestra Historyczna wykonała to arcydzieło Bacha wraz ze śpiewakami Chóru Capelli Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa.
więcej

10. 04. 2014

{oh!} z Pasją J.S. Bacha w Kościele Mariackim
W czwartek, 10 kwietnia w katowickim Kościele Mariackim odbył się wyjątkowy koncert katowickiej {oh!} Orkiestry Historycznej. Zespół, wraz z solistami Capelli Cracoviensis z Krakowa oraz znakomitym tenorem Karolem Kozłowskim w roli Ewangelisty (nominowanym w tym roku do ?Paszportów Polityki?) zaprezentował słynne dzieło Jana Sebastiana Bacha - ?Pasję wg św. Jana?. Całością zadyrygował ceniony specjalista w interpretacji muzyki dawnej - Jan Tomasz Adamus.
więcej

31. 01. 2014

{oh!} Opera! - po raz pierwszy na Śląsku! - Domenico Sarri - Didone Abbandonata (1724)
Opera ?Didone abbandonata?, autorstwa Domenico Sarriego, oparta jest na pierwszym libretcie napisanym przez Pietro Metastasio, jednego z najbardziej znanych autorów tekstów operowych w epoce baroku. Libretto Metastasia opowiadające o historii Dydony, królowej Kartaginy i Eneasza, bohatera wojny trojańskiej wykorzystywane było później przez różnych kompozytorów jeszcze ponad 50 razy. Domenico Sarri (1679-1744) był jednym z czołowych twórców neapolitańskich, którego prace znacząco wpłynęły na muzyków i kompozytorów w ówczesnej Europie. Premiera ?Didone abbandonata? odbyła się w Neapolu w 1724, a w 1734 wystawiona została w czeskim Brnie, co znacząco przybliżyło naszą część Europy do największych operowych ośrodków XVIII wieku. 280 lat po brneńskiej premierze, dzięki międzynarodowej współpracy artystycznej opera zabrzmi w tych stronach ponownie w wykonaniu czeskich i słowackich solistów oraz katowickiej {oh!} Orkiestry Historycznej.
więcej

wstecz do wiadomości aktualnych



Wiadomości starsze:
2019 - 2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 - 2013 -